You are here
Home > Magazin >

A közösségi média algoritmusok káros hatásai: manipuláció és dezinformáció

Ha gyakran internetezel, akkor biztos te is hallottál már az álhírekről, sőt, az is lehet, hogy rendszeresen találkozol is velük. A modern internet eggyé vált a szórakozás fogalmával a közösségi média oldalak, a videómegosztó és zenei oldalak, játékoldalak és az olyan szerencsejátékoldalak megjelenésével, mint például a GGbet online kaszinó. Az internetet azonban egyre többen nem csak szórakozásra, hanem tájékozódásra is használják, ami azért lehet problémás, mert az interneten, különösen a közösségi médiában rengeteg dezinformáció és manipulatív tartalom van jelen, amiket sokan nem tudnak felismerni. Ha tovább olvasol, akkor megismerheted az internetes közösség média árnyoldalait.

Mindent Is Tudó Hirdetések

A leggyakoribb problémát a túl sokat tudó hirdetések jelentik, amelyekkel te is bizonyára gyakran találkozol. Rákerestél valamire az interneten? Hetekig csak ehhez kapcsolódó hirdetésekkel fogsz találkozni. Vettél valamit? Hetekig hasonló termékek hirdetéseit kell majd nézned. Facebook chaten beszélgettek egy termékről a barátaiddal? Néha még ezen esetben is betalálnak a valahogyan túl sok személyes információ birtokában lévő hirdetések. Ma már a fél életünket online éljük, vagy legalábbis a személyes adataink jelentős része elérhető online. Az internet elterjedése soha nem látott kényelmet és lehetőséget teremtett a barátokkal való kapcsolattartásra, ismerkedésre, és életünk szebb pillanatainak dokumentálására, azonban ez a fajta erős online jelenlét hátrányokat is hordoz magában.

Az olyan közösségi oldalak, mint a Facebook, Youtube, de még az olyan keresőoldalak is, mint a Google, nem véletlenül ingyenesek. Ezek az oldalak úgy termelnek profitot, hogy egyrészt folyamatosan személyreszabott hirdetésekkel bombáznak, másrészt a személyes adataidat és a keresési adataidat is szívesen eladják gyakorlatilag bárkinek. A Google simán eladja a keresési adataidat a hirdetőknek, hogy aztán azok külön neked szóló hirdetésekkel bombázzanak. A Facebook pedig az olyan személyes adataidhoz biztosíthat hozzáférést a hirdetőknek, mint például a korod, lakhelyed, ismerőseid lakhelye és hasonlók. Ezt a gyakorlatot a törvényi szigorítás sem nagyon tudta megszüntetni, amelynek egyszerű oka van. Fizetni senki nem akar semmiért, ingyenesek viszont csak így tudnak maradni az ehhez hasonló oldalak. Ennek megfelelően az idegesítően gondolatolvasó hirdetések még sokáig velünk lesznek.

Politikai Botrányok

Sajnos egyre többen szinte csak a közösségi médiából tájékozódnak a hírekről és történésekről, annak ellenére, hogy gyakorlatilag az összes kutatás kimutatta, hogy a közösségi média a legmegbízhatatlanabb hírforrás, amely tele van manipulációval és hamis hírekkel. Ezek a hírek sok szempontból kártékonyak, sőt, akár veszélyesek lehetnek. Az utóbbi években talán a különféle politikai választásokkal kapcsolatos közösségi média botrányok kapták a legtöbb figyelmet. Az amerikai elnökválasztás során mindkét szemben álló fél rendre álhírek terjesztésével és internetes manipulációval vádolta a másikat, hiszen értelemszerűen mindenki olyan hirdetésekkel bombázta a felhasználókat, amely hirdetések saját magát jobb fényben tüntetik fel.

Az sem segített a helyzeten, amikor az olyan közösségi média oldalak, mint például a Facebook, megpróbálta kiszűrni a manipulatív vagy igaztalan tartalmakat, hiszen ez a szűrés hamar elfogulttá vált és az egyik vagy a másik politikai oldalnak kedvezett az adott témában. Szintén felmerül a kérdés, hogy biztos jót tesz-e a demokráciának, ha senki által hatalommal fel nem ruházott vállalati karrieristák döntenek olyan online tartalmak blokkolásáról vagy engedélyezéséről, amelyek választók millióinak a véleményét befolyásolhatják.

Különösen nagy botrányt kavart hazánkban is, amikor olyan politikai hirdetések jelentek meg a közösségi médiában, amelyet vagy egy országon kívüli szervezet finanszírozott, vagy külföldi pénzből finanszírozta egy hazai szervezet. Az ehhez hasonló botrányok külföldön és hazánkban is újra és újra felvetik a közösségi média és úgy általában az internetet kormányzati szabályozásának kérdését. A legjobb, amit tehetsz az az, ha letiltod a politikai témájú hirdetéseket minden közösségi médiafelületen, amelyet használsz, bár sajnos erre nem mindig van lehetőség.

Álhírek És Áltudomány

Az egy dolog, ha egy hír manipulatív, de ha egy tartalom kifejezetten káros vagy veszélyes, ott már előfordul, hogy a hatóságok is vizsgálódni kezdenek. Az internet és különösen a közösségi média telis-tele van durvábbnál durvább összeesküvés elméletekkel és színtiszta álhírekkel. Nem kell túl sokáig keresned a Facebookon vagy a Youtube oldalán, hogy olyan tartalmakat találj, amelyek azt bizonygatják, hogy a föld lapos, a piramisokat űrlények építették, vagy, hogy a COVID oltásban nano robotok vannak, amelyekkel Bill Gates (senki nem tudja ő miként került a képbe) befolyásolni tudja a gondolataidat. És ezek még csak a legismertebb konteók. Bár sokaknak triviális lehet, hogy ezek badarságok, sajnos számos kevésbé tanult, kevésbé tájékozott, gyakran a technológia működését sem igazán értő, elsősorban középkorú és idős ember elhiszi ezeket.

A társadalom butítása és a tudomány eredményeinek a meghamisítása egy dolog, de sok online tartalom akár veszélyes is lehet. Ha bármivel kapcsolatban információt keresel a közösségi médiában, akkor rengeteg segítőkész emberrel fogsz találkozni, akiknek a túlnyomó többsége úgy ad tanácsokat, hogy semmit nem ért hozzá, egy részük pedig unalomból direkt kártékony információkat terjeszt. Őket szokás trolloknak nevezni. Ezen rosszindulatú tartalmak hatása teljesen kiszámíthatatlan. Kerültek már gyerekek kórházba azért, mert trollok azt mondták nekik, hogy a mosószer finom ízű. Ugyanígy felnőttek is kerültek már veszélyes helyzetbe azért, mert egy online ajánlás alapján úgy öntöttek össze tisztítószereket a takarításhoz, hogy abból mérgező gáz keletkezett. Mindennek, amit a közösségi médiában olvasol alaposan járj utána, mielőtt elhinnéd.

Top